Nekustamo īpašumu tirgū ir tāda paruna – īpašuma vērtību nosaka VIETA, VIETA un vēlreiz VIETA.
Kautko līdzīgu var teikt par automašīnu tirgu – auto vērtību nosaka GARANTIJA, GARANTIJA un vēlreiz GARANTIJA.

Līdz šim aplūkotajos rakstos un analīzēs tika izsecināts ka nav nemaz tik izdevīgi pirkt jaunu auto un braukāt at to tikai pa pilsētu, tikai brīvdienās utt… bet netika ņemts vērā viens samērā svarīgs aspekts – ja tiek pirkts jauns auto, tad ir arī garantija no 2 līdz pat 7 gadiem ar vai bez nobraukuma ierobežojuma.

Tieksiet ka par garantiju tiek samaksāts ar dārgām apkopēm? Bet šeit nu es jums nepiekritīšu, jo šodienas autosevisu izmaksas ir pieaugušas līdz tādam līmenim, ka ievērojamu ietaupījumu iespējams iegūt vienīgi ja eļļu maina pats savā garāžā. Pie tam automašīnas ar katru paaudzi attālinās no katra 70-to gadu autovadītāja sapņa ŽIGUĻA un kļūst arvien modernākas, elektronizētākas, arvien vairāk mezglu tiek taisīti neapkalpojami un neizjaucami, bet tikai nomaināmi komplektā ar saistītām detaļām. Rezultātā pašdiagnostikas iespējas minimālas, rezerves detaļu cenas lielas, bet kvalitatīvu detaļu nomaiņu var veikt tikai kvalificētos servisos, kur ir atbilstošas izmaksas.

Protams rezerves daļas pie dīlera ir dārgākas kā iegādājoties tās kādā autoveikalā, bet:

  • cik daudz rezerves detaļu ir pieejams parastos autoveikalos automašīnām kuru vecums ir līdz 5gadiem?
  • cik kvalitatīvas būs šīs rezerves daļas?
  • vai autoservisā blakus mājai vispār varēs nodiagnosticēt problēmu un veikt kvalitatīvu remontu?

Gribat piemēru? Lūdzu…

Radiem ir Toyota Yaris 2006.gada. Pirkts mazlietots, bet tā kā Toyotām ir 3gadu/100’000km garantija, tad auto joprojām ir ar dīlera garantiju.
Pagājušo nedēļu tika konstatēta dīvaina skaņa izgriežot pilnībā stūri pa labi un braucot atpakaļgaitā. Tā kā nestrādāja arī kondicionieris, tad tika sazvanīts serviss un pieteikta diagnostika.

Ceturtdien tika aizbraukts uz servisu, nodots auto uz diagnostiku. Pēc stundas auto jau bija izgājis stenda testus un servisa pieņēmējs jau stāstīja par atrastajām problēmām un risinājumiem. Izrādās tā skaņa kas lika būt aizdomīgiem ir no plasmasas paneļa kas stiprinās zem spārna (esot kautkur uz apmales uzsists un tāpēc izgriežot maksimāli stūri pa labi riepa to aizķerot) – var mainīt tagad, var pieteikt KASKO un nomainīt vēlāk.

Toties papildus tika konstatēts ka ūdens sūknis sulo un lodbalsta plakts esot ar defektu – abas šīs problēmas esot garantijas remonts, detaļas esot JAU pasūtītas un varot pierakstīt uz nomaiņu pēc nedēļas.
Pie viena esot uzpildījuši kondicionieri ar krāsojošu gāzi lai pēc nedēļas kad mainīs atrastos defektus konstatētu noplūdes vietu un salabotu kondicionieri pilnībā….

Kopā tika samaksāts 0Ls kaut arī tikai patērēta stunda autoservisa darba laika 25Ls, tika uzpildīts kondicionieris 25Ls. Nākamnedēļ, kad pa garantiju nomainīs detaļas gan jau ka vēl kādi pāris simti latu tiks ietaupīti.

Un tad es atceros kā jūnijā mainīju pakaļējo gultni:

  • gultnis komplektā ar rumbu – 120Ls
  • darbs – 25Ls

vai kā pagājušo gad meklēju kāpēc virs 1700 apgriezieniem mašīna raustas:

  • diagnostika BalticMotors – 23Ls neko neatrada (un tie vēl saucas autorizētais serviss…)
  • diagnostika SIA DTC uz Čiekurkalna 1.līnijas – 17Ls atrada caurumu atgāžu šļaukā uz intercooleri,kā rezultātā nekorekti strādā EGR vārsts
  • šļauka un tās nomaiņa – 79Ls

Būtu automašīnai garantija, abas lietas būtu izdarītas par brīvu…a tā maksā ragā.

Tā nu pirmo reizi realitātē saskaroties ar garantijas remontu un apkopēm es secināju ka ir no tā jēga, un man ir jāpiekrīt tiem, kas saka – “es labāk samaksāju vairāk, toties mani neuztrauc remonti un lūztošas mašīnas”. Vai tas nozīmē ka nākamais auto būs “nullīte” – pagaidām teiktu diezvai. Visdrīzāk ka nākamais auto būs lietots bet vēl ar garantiju. Un tas nav nemaz tik nereāli redzot kā arvien vairāk auto ražotāju pagarina garantijas laiku saviem auto  – korejiešiem jau tagad standarts ir 5 gadu pilna garantija, bet eiropiešiem 3 gadu garantija.